Waar wij voor staan
Visie en missie
Kinderen van OBS Het Klokhuis leren elke dag heel veel, dat gebeurt in het klaslokaal, op het leerplein, buiten en ook thuis. We geloven erin dat een kind zich pas kan ontwikkelen als het zich veilig en prettig voelt. Daarom investeren we veel tijd en aandacht in het realiseren van een veilige omgeving waarin ieder kind zichzelf mag zijn en we samen spelen, leren, werken en vieren.
Hoger doel
Kinderen van OBS Het Klokhuis hebben kennis over zichzelf en de wereld. Zij kijken met een nieuwsgierige en positief kritische blik naar datgene wat er op hun pad komt. Dit alles gebruiken ze om een mooiere wereld te creëren voor zichzelf en anderen.
Ambitie
De kinderen van OBS Het Klokhuis ontwikkelen zich vanuit een intrinsieke motivatie, waarbij ze regisseur zijn van hun eigen ontwikkeling. Ze halen het maximale uit zichzelf in een betekenisvolle leeromgeving, doordat ze zichzelf kennen en zichzelf kunnen aansturen. Dit alles gebeurt in verbinding met hun omgeving.
Kernwaarden
Leren is niet altijd gemakkelijk of fijn, want om te leren moeten grenzen verlegd worden. Hiervoor zijn executieve vaardigheden nodig. Deze zijn essentieel in het leren leren, daarom verleggen we de focus van WAT kinderen leren, naar HOE kinderen leren. Zo geven we kinderen inzicht in hoe een (hun) leerproces verloopt en wat ze daarvoor nodig hebben. We leren kinderen met een groeimindset naar leren te kijken, waardoor ze (gaan) geloven dat ze zichzelf steeds kunnen blijven verbeteren en ontwikkelen. Je talenten zijn het startpunt, door hard te blijven werken ervaringen op te doen en te reflecteren, ontwikkel je jezelf.
Creativiteit
Op Het Klokhuis willen we van onze kinderen creatieve en kritische denkers maken. Kinderen die leren informatiebronnen op waarde te schatten, met een open blik anderen tegemoet treden en op een respectvolle manier hun mening (kunnen) uiten. Bij creativiteit denken
we vaak aan kunst en cultuur, dat vinden we belangrijk maar we gaan verder dan dat. Creativiteit wordt ook gebruikt bij het onderzoeken van nieuwe situaties en problemen, het bedenken van oplossingen voor problemen, het denken buiten de kaders en bij het ontwerpen van nieuwe zaken. We maken gebruik van het creatieve proces wat bestaat uit oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. We geloven dan ook dat het leerproces belangrijker is dan het uiteindelijke product.
Verbinding
Op onze school werken we samen, leren we samen en leven we samen. We nemen de tijd kinderen te leren hoe ze goed kunnen samenwerken, hoe ze elkaar kunnen helpen, vriendschappen te maken, conflicten op te lossen en je eigen grenzen aan te geven. Ieder kind doorloopt een eigen leerproces, de leerkracht en groepsgenoten zijn getuigen en deelgenoot van al deze stappen. Naast het eigen leerproces nemen we ook gezamenlijk deel aan een groepsproces, waarbij we als groep groeien in het leren van en met elkaar.
Om in verbinding te kunnen staan met een ander, moet je ook de verbinding met jezelf vinden. We zoeken op OBS Het Klokhuis actief naar verbinding tussen kinderen, leerkrachten en ouders. Actief samenwerken met ouders aan de ontwikkeling van hun kinderen waarin verwachtingen naar elkaar worden uitgesproken, vinden we vanzelfsprekend en essentieel.
Autonomie
Autonomie een van de psychologische basisbehoeften van mensen. Autonomie betekent dat je met jezelf afspraken maakt, waardoor je mede verantwoordelijkheid kan dragen over wat je doet en leert. Kinderen op OBS Het Klokhuis mogen meedenken over hun eigen ontwikkeling en bepaalde keuzes zelf maken. Om dit goed te kunnen doen, zorgen we voor structuur in de dag en in het leren.
We voeren leergesprekken met (groepen) kinderen, waarbij we met hen reflecteren en vooruitkijken. Hierin leggen we de nadruk op vooruitgang en inzet. In ons onderwijs sluiten we zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van de kinderen, gebruiken informatieve taal, spreken (hoge) verwachtingen uit en laten kinderen betekenisvolle keuzes maken. We zorgen ervoor dat kinderen zich gehoord voelen en zoeken samen naar oplossingen om zo goed mogelijk tot ontwikkeling te komen.Dit alles zorgt voor betrokkenheid bij het leren, leerplezier en een grotere intrinsieke motivatie.